စာစီစာကုံး​ေရးသားနည္​း

မန္မာစာစီစာကံုး ေရးသားနည္း (Essay Writing)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
ျမန္မာစာေပေလာကတြင္ ကဗ်ာလကၤာ၊ စကားေျပႏွင့္ လကၤာစကားေျပႏွစ္ေထြေရာရာဟူ၍ သံုးမ်ိဳးခြဲျခား ထားရာတြင္ ျမန္မာစကားေျပေရးရာ၌ ဗုဒၶဝင္၊ မဟာဝင္၊ ရာဇဝင္၊ သမိုင္း၊ ဝတၳဳ၊ ဓမၼသတ္၊ ေလွ်ာက္ထံုး တရားစာ၊ ေမာ္ကြန္းစာ၊ ေဆာင္းပါးစာ၊ မွတ္တမ္း၊ အမိန္႔ေတာ္ျပန္တမ္း၊ အတၳဳပၸတၱိစာတမ္း စသည္ျဖင့္ ေတြ႕ရွိရေသာ္လည္း “စာစီစာကံုး” ဟူ၍ သိရွိၾကေသာ “အစမ္းစာ” မ်ားသည္ကား ေနာက္ေခတ္မွ ေပၚေပါက္လာေသာ ျမန္မာစကားေျပတစ္မ်ိဳး ျဖစ္ေပသည္။
ဤစာစီစာကံုးသည္ အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ “အက္ေဆး” ဟုေခၚသျဖင့္ ဆရာတက္တိုးက ျမန္မာစာေပတြင္ မရွိေသာ စာတစ္မ်ိဳးျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ တိုက္ရိုက္ဘာသာျပန္ဆိုကာ “အက္ေဆး” ဟုေခၚရန္ ႏွစ္ၿခိဳက္သည္။
မႏၲေလးၿမိဳ႕၊ လွခင္အင္ဆန္းပိုင္ရွင္ ဆရာႀကီးဦးပန္းရည္ကမူကား အစမ္းစာဟူ၍ မွည့္ေခၚထားေလသည္။ ယခုအခါ အခ်ိဳ႕က “စာကြန္႕” ဟုေခၚၾကျပန္သည္။
မည္သုိ႔ပင္ အမည္ေပးၾကေစကာမူ ျမန္မာစာေပေလာကတခြင္ ေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ တကၠသိုလ္မ်ားတြင္ “စာစီစာကံုး” ဟူ၍သာလွ်င္ ေခၚေဝၚေရးသားလ်က္ရွိေလသည္။
သုိ႔ေၾကာင့္ ေဝါဟာရအားျဖင့္ အက္ေဆး အစမ္းစာ စာစီစာကံုး ဟူ၍ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိျငားေသာ္လည္း ေရးပံုေရးနည္း စာဟန္မ်ားသည္ကား ျမန္မာစာေပေလာက၌ သစ္ဆန္းလွ်က္ ေရးနည္းတမ်ိဳးျဖစ္ေၾကာင္း ယခုအခါ အမ်ားနားလည္ သိရွိၾကၿပီး ျဖစ္ေပသည္။

ေက်ာင္းတြင္းသခၤဏ္းစာ
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
“အက္ေဆး” ေခၚ “စာစီစာကံုး” သည္ တနည္းအားျဖင့္ဆိုေသာ္ “အႏုစာေပ” ၌ သက္ဝင္ေလသည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ဂရိတ္ပညာရွင္ အဲရစ္(စ)ေတာတယ္ (Aristotle) ၏ မိန္႕ဆိုသည့္ စကားရပ္တြင္ “အႏုပညာ၏ လုပ္ငန္းတစ္ခုသည္ စ-လယ္-ဆံုး သံုးပါးလံုးႏွင့္ ညီညြတ္ရမည္” ဟူ၍ ေတြ႕ရွိရသည္ႏွင့္ အညီ“အက္ေဆး”ေခၚ စာစီစာကံုး ေရးလိုပါက “စ-လယ္-ဆံုး သံုးပါးလံုး ညီညြတ္ျဖင့္ ညီညြတ္စာေရးသားရမည့္အေၾကာင္း ေအသင္တကၠသိုလ္ အဂၤလိပ္စာေပ ပါေမာကၡ ဘားနဒ္ဘသက္စတုန္း က စာစီစာကံုးေရးသားနည္း စာအုပ္တစ္အုပ္တြင္ ေရးသားထားေလသည္။
ဤ “အက္ေဆး” ေခၚ ေဝါဟာရ၏ အဂၤလိပ္ဘာသာအရ အဓိပၸါယ္အဖြင့္မွာ “စကားေျပျဖင့္ အေၾကာင္းအရာ တခုကို မက်ယ္လြန္းဘဲ ခပ္က်ဥ္းက်ဥ္းႏႈန္းဖြဲ႕ စီကံုးေသာစာေပ” ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ ယင္းသို႔ ေရးသားေသာစာေပတြင္ ေရးသားေသာအေၾကာင္းအရာ၌ မိမိ၏ ကိုယ္ပိုင္အေတြးအေခၚ ယူဆခ်က္မ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ေရးသားႏိုင္ေပသည္။ ထိုမွတပါး အေၾကာင္းအရာႏွင့္ဆိုင္ရာ အေျခအေန သေဘာတရားမ်ား အေသးစိတ္ဖြဲ႕ႏြဲ႕စီကံုးရန္မ်ားႏွင့္ သရုပ္ေဖာ္ဖြဲ႕ႏြဲ႕ေသာ စာမ်ားသည္ ဤ စာစီစာကံုး၌ အက်ံဳးဝင္ေလသည္။
“အက္ေဆး” ဟူေသာ ေဝါဟာရကို ႀကိယာအျဖစ္ (To essay) သံုးေသာအခါတြင္ (To attempt, to try) လံု႕လျပဳသည္၊ ႀကိဳးစားအားထုတ္သည္ ဟူ၍ အဓိပၸါယ္ရေလသည္။ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေရးေသာ “အက္ေဆး” သည္ လံု႕လျပဳမႈ၊ ႀကိဳးစားမႈျပဳ၍ မိမိ၏ အေတြးအေခၚကို ျပေသာ သခၤဏ္းစာမ်ားျဖစ္ေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေက်ာင္းတြင္ (Trial) အစမ္းေရးေသာ “အစမ္းစာ” ဟူ၍ ဆိုေသာ္ ဆိုႏိုင္ေပသည္။

သရုပ္ခြဲေသာ္
▄▄▄▄▄▄▄
ျမန္မာစာစီစာကံုးသည္ အဂၤလိပ္စာစီစာကံုးကိုမွီကာ ေပၚေပါက္လာသည့္အတိုင္း စာစီစာကံုး အမ်ိဳးအမည္မ်ားကို ပိုင္းျခားရာ၌ -
၁။ အေၾကာင္းအရာေဖာ္ျပသည့္ စာစီစာကံုး (Narrative Essays)
၂။ သရုပ္ေဖာ္ စာစီစာကံုး (Descriptive Essays)
၃။ ခ်ဲ႕ထြင္ေဖာ္ထုတ္ျပသည့္ စာစီစာကံုး (Expository Essays)
၄။ အေတြးအေခၚတင္ျပသည့္ စာစီစာကံုး (Reflective Essays)
၅။ စိတ္ကူးယဥ္စာစီစာကံုး (Imaginative Essays) ဟူ၍ ခြဲျခားေတြ႕ရွိရေပသည္။

မ်က္လွည့္ဆရာ၏ ဖန္မီးအိမ္ စာစီစာကံုးေရးနည္း
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
(Essay Writing) မွတပါး စာပန္းခ်ီဖြဲ႕နည္း (ဝါ) သရုပ္ေဖာ္စာစီစာကံုးနည္း (Descriptive Writing) ဟူ၍လည္း က႑ခြဲျခားရွိေလသည္။ စာပန္းခ်ီ၏ သရုပ္သေဘာမွာ ဥာဏ္မ်က္စိ မေနာ၌ ရုပ္ပံုကား ထင္လာေစရန္ စီကံုးႏႈန္းဖြဲ႕ျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ ထိုစိတ္ကူးဥာဏ္ပန္းခ်ီကားသည္ သာမန္ မံသစကၡဳျဖင့္ ၾကည့္ရေသာ ပစၥည္းမ်ိဳးမဟုတ္၊ ဥာဏ္မ်က္စိမေနာဓာတ္ျဖင့္ ၾကည့္ရေသာ ပစၥည္းမွ်ျဖစ္သည္။ မ်က္လွည့္ဆရာ၏ ဖန္မီးအိမ္ေၾကာင့္ ျမင္ေတြ႕ရေသာ ရႈခင္းမ်ားကဲ့သို႔ပင္ ရွိသည္။ စာပန္းခ်ီကားကို ေန႔ခင္းအလင္းေရာင္တြင္ ရႈၾကည့္ရသည္ထက္ အေမွာင္ခန္းတစ္ခုအတြင္း ရႈၾကည့္ရျခင္း သည္ ပို၍ ထင္ရွားေစသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စာပန္းခ်ီဖြဲ႕ဆိုရာတြင္ အေသးစိတ္ျမင္တတ္ရမည္။ သာမန္ျမင္တတ္ရံုမွ်ျဖင့္ စာပန္းခ်ီသမား မျဖစ္ႏိုင္ေခ်။ ၾကည့္တတ္ျမင္တတ္ေအာင္လည္း ေလ့က်င့္ရေပမည္။

စာပန္းခ်ီသည္ ဓာတ္ပံုမဟုတ္
ယင္း သို့ ၾကည့္တတ္ျမင္တတ္၍ ေတြ႕ေတြ႕သမ်ွ အားလံုးကိုလည္း စာဖြဲ့ရမည္မဆိုလိုေခ်။ ထိုသို့ေတြ႕သမ်ွအားလံုး ပံုခ်ေရးပါက ရွည္လ်ားၿငီးေငြ႕ဘြယ္ ျဖစ္တတ္သည္။ ထို့ေၾကာင့္ အေသးစိတ္ ေတြ႕သမ်ွတို့မွ ေရြးခ်ယ္ ၍ တဖန္စီစစ္ရေပမည္။ စီစစ္ေရြးခ်ယ္ရာတြင္လည္း မိမိျခယ္မႈန္းမည့္စာပန္းခ်ီ၏အေၾကာင္းအရာႏွင့္ညီညႊတ္ရေပမည္။ မိမိေရးျခယ္ေသာစာပန္းခ်ီသည္ ဘဝ၏သရုပ္လကၡဏာတို့ႏွင့္ျပည့္စံုရေပမည္။ မလိုသည္မ်ားကို ပယ္ထုတ္၍ လိုရင္းႏွင့္အေရးႀကီးေသာအေၾကာင္းမ်ားကို ေဖၚထုတ္ရမည္။

တဖန္အနုပညာသည္ ဓာတ္ပံုပညာႏွင့္ျခားနားေၾကာင္း သတိထားရမည္။ အနုပညာသေဘာျဖင့္ စာဖြဲ့ရာ၌ ဓာတ္ပံုတြင္ အေသးစိတ္ပါရွိသကဲ့သို့ ေတြ႕ျမင္နိုင္မည္မဟုတ္ေခ်။ စာပန္းခ်ီဆရာသည္ မလိုေသာအေသးစိတ္အဖြဲ့ကို ခ်န္လွပ္၍ စာပန္းခ်ီဆရာျမင္သကဲ့သို့ စာဖတ္သူျမင္ေတြ႕ေစရန္ စာပန္းခ်ီဆရာေတြ႕ထိခံစားရသကဲ့သို့ စာဖတ္သူေတြ႕ထိခံစားေစနိုင္ရန္ ေရးသားရေပမည္။ ဘဝသရုပ္ေဖၚမႈစာပန္းခ်ီေရးရာတြင္ စာေရးရာတြင္ စာေရးသူ၏ေရြးခ်ယ္ေသာ အေၾကာင္းရပ္သည္ အဓိကအေရးႀကီးေလသည္။

စာပန္းခ်ီ အေရးႀကီးသည္
စာပန္း ခ်ီဖြဲ့ဆိုရာတြင္ စကားေရြးခ်ယ္မႈသည္ အထူးအေရးႀကီးေလသည္။ ထို့ေၾကာင့္အဂၤလိပ္စာေပ၌ စာပန္းခ်ီကို (Word Picture) ဟုေရးေလသည္။ ပန္းခ်ီသမားသည္ စုတ္တံျဖင့္ ေဆးေရာင္စံုျခယ္ေရးသည့္နည္းတူ စာေပသမားသည္လည္း စကားလံုးေရြးခ်ယ္မႈ၌ အထူးအေရးႀကီးေပသည္။

''သဒၵါလကၤာရ''ႏွင့္ ျပည့္စံုေသာစကား
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
''အတၴာလကၤာရ''ႏွင့္ျပည့္စံုေသာစကားမ်ားျဖစ္ေစရမည္။ ျမန္မာစာေပတြင္ ကဗ်ာျဖင့္ စာပန္းခ်ီဖြဲ့ဆိုၾကေသာ ရတုဆရာမ်ားျဖစ္သည့္ နဝေဒးႀကီး၊ နတ္သ်ွင္ေနာင္ မင္းေဇယ်ရနၲမိတ္၊ ရွင္သံခို၊ လက္ဝဲသုႏၵရစေသာ သူတို့၏ရတုမ်ားကို ေလ့က်က္ပါက စာပန္းခ်ီသေဘာကို အလြယ္တကူ သိလာေပမည္။

ဥပမာ - ဥပစာတို့ျဖင့္ လွိဳင္လွိဳင္ႀကီးတင္စားဖြဲ့ဆိုတတ္ရေပမည္။ မရွင္း-မရွင္း မျပတ္မသား ေကြ႕လည္ေခ်ာင္ပတ္ မျဖစ္ေစရ။ ဤအခ်က္ကို အထူးသတိရသင့္လွသည္။ စာပန္းခ်ီဖြဲ့ေရးသား မႈ မ်ားကို ယခုအခါ တကၠသိုလ္မ်ား အထူးေလ့လာေစလ်က္ရွိသည္။ ထို့ေၾကာင့္ စာစီစာကံုးေရးနည္း၏အဂၤါတရပ္ျဖစ္ေသာ စာပန္းခ်ီဖြဲ့နည္းကို ညႊန္ျပရျခင္းျဖစ္ေပသည္။ ''ပန္းလက္ေဆာင္အစမ္းစာ''မ်ားတြင္ စာပန္းခ်ီ၏သေဘာ စီကံုးထားေသာစာမ်ား ပါရွိေပသည္။

ထို့ေၾကာင့္ စာပန္းခ်ီဖြဲ့ရာတြင္ အခ်ုပ္သေဘာမွာ
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
၁။ အေသးစိတ္ေလ့လာရႈၾကည့္ပါ။
၂။ ထို့ေနာက္ အေရးႀကီးဆံုးအခ်က္မ်ား စီစစ္ေရြးခ်ယ္ပါ။
၃။ ယင္းသို့စီစစ္ေရြးခ်ယ္ၿပီးေနာက္ တင္ျပေရးသားမည့္အခ်က္မ်ားကို အစီအစဉ္ျပုလုပ္ပါ။
၄။ တိက်ေသာစကားမ်ား ေရြးခ်ယ္ကာ ဥပမာ-ဥပစာတို့ျဖင့္ ႏွိဳင္းခိုင္းၿပီး ရွင္းရွင္းသန့္သန့္ၾကည္
လင္ထင္ရွားေသာ စာပန္းခ်ီသရုပ္ေဖၚကားအျဖစ္ ေရးသားပါ။

အေၾကာင္းအရာ ဘယ္လိုရွာမည္
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
အျခား ေသာ စာစီစာကံုးေရးသားရာတြင္လည္း စာပန္းခ်ီဖြဲ့ပံုဖြဲ့နည္းမ်ားအတိုင္းပင္ေရးသားရမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း လိုအပ္ေသာ အခ်က္မ်ားကို ထပ္ေလာင္း၍ ညႊန္ျပရေပမည္။ စာစီစာကံုးေရးရာတြင္ အထူးအေရးႀကီးဆံုး အေၾကာင္းတရပ္မွာ စီကံုးမည့္အေၾကာင္း အရာေရြးခ်ယ္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ စီကံုးေရးသားမည့္ေက်ာင္းသားသည္ ကိုယ္သိထားေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ား ျပည့္စံုျခင္းမရွိေသာေၾကာင့္သာျဖစ္သည္။ ေက်ာင္း သားမ်ားအဘို့ အေတြ႕အၾကံုဗဟုသုတ အၾကားအျမင္ႏွင့္စာဖတ္မႈမ်ား နည္းပါးသျဖင့္ ေရးသား ရန္ အေၾကာင္းအရာရွားပါးျခင္းျဖစ္သည္။ ထို့ေၾကာင့္ ပထမဦးဆံုးလိုက္နာရမည့္အခ်က္သည္ စာမ်ားမ်ားဖတ္ရမည္။ ရႈတတ္ျမင္တတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ရမည္။ စာဖတ္ရာတြင္လည္း ဝတၴုမ်ားကို အေပ်ာ္သက္သက္ဖတ္ရံုမ်ွျဖင့္ မၿပီးေခ်။

ရာဇဝင္စာေပ ခရီးသြားမွတ္တမ္း အတၴုပၸတၲိ စာ
တမ္းႏွင့္ေလာကဓာတ္အေၾကာင္းစာမ်ားကိုပါ ေလ့လာရမည္။ ရႈျမင္တတ္မႈမွာလည္း ပတ္ဝန္း က်င္ေလာကႀကီးမွ အသိဉာဏ္မ်ားကို ယူရမည္။ သြားရာလာရာ နားç မ်က္စိဖြင့္ထားၿပီးေနာက္
ကိုယ္မသိေသာ အရာမ်ားကို ေမးျမန္းပါ၊ ေမးျမန္း၍ ရသမ်ွကိုမွတ္သား၍ ေလ့လာလ်က္ရွိေသာ
အေၾကာင္းတရပ္အေပၚတြင္ အေဖၚအေပါင္းမ်ားႏွင့္ ေဆြးေနြးပါ။ ဤကား စာစီစာကံုးေရး
သားရန္ ပထမျပင္ဆင္မႈတရပ္ပင္ ျဖစ္ေပသည္။

လူလဲေလ ေလာကီသားေပမို့
ဒုတိယျပင္ဆင္မႈသည္ကား စာစီစာကံုးေရးရန္ ေပးထားေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ား အနက္ ကိုယ္ႏွစ္သက္ရာကို ေရြးခ်ယ္မႈပင္ျဖစ္သည္။ စာစီစာကံုးေရြးခ်ယ္မႈႏွင့္စပ္လ်ဉ္း၍ မိမိ အႏွစ္ၿခိုက္ဆံုးအေၾကာင္းအရာကို လက္ဦးဆံုးေရြးခ်ယ္ရမည္။ သို့ေသာ္ စာစီစာကံုးစစ္မည့္စာစစ္သူ ၿငီးေငြ႕ေလာက္ေစမည့္အခ်က္မ်ားကိုလည္း သတိထားသင့္လွသည္။ ထို့ေၾကာင့္-
"O poor Examiner! O foolish candidates! who has be withched
you? will no one tell you that examiners are human, made of flesh and
blood like yourself that they can get tired, bored irritable and unfair?"
''အို-သနား ဘြယ္ေကာင္းေသာ စာစစ္မ်ား၊ အို နားမလည္ရွာေသာ စာေျဖသူမ်ား၊ သင္တို့အား ဘယ္သူက ျပုစားထားေလဘိ၊ သင္တို့အား စာစစ္သူတို့သည္ လူသားစင္စစ္ျဖစ္ေၾကာင္း၊သင္တို့ကဲ့သို့ ေသြးႏွင့္ကိုယ္ သားႏွင့္ကိုယ္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ တဦးတေယာက္မ်ွ မေျပာတံုေလာ။ စာစစ္သူတို့သည္ ေမာပန္းတတ္၏။ ၿငီးေငြ႕တတ္၏။ စိတ္ဆိုးတတ္၏။ ထို့ေၾကာင့္ မ်ွတမႈမရွိျဖစ္တတ္ေလသည္။''စသည္ျဖင့္ စာစီစာကံုးေရးနည္းက်မ္းတေစာင္၌ ေတြ႕ရွိရေလသည္။

ဤအခ်က္ကို ေထာက္ထားၿပီး ပူအိုက္ေသာ ေနြရာသီဥတု၌ ေျဖဆိုၾကရေသာ ေက်ာင္းသားမ်ား၏စာ စစ္ၾကရသည့္ပုဂၢိဳလ္မ်ား၏အေရးကို ေတြးဆၿပီးလ်ွင္ ေရးသားမည့္အေၾကာင္းအရာ ေရြးခ်ယ္ရာ၌ အထူးဂရုစိုက္ရေပမည္။ စာအုပ္တအုပ္တြင္ ''မ်ိဳးခ်စ္စိတ္''အေၾကာင္း စာစီစာကံုးဖတ္ရႈရာမွ ေနာက္တအုပ္တြင္ ''ဆိပ္ကမ္းသာ''အေၾကာင္းေရးသည္။ စာစီစာကံုး ကူးေျပာင္းဖတ္ရႈရလ်ွင္ စာစစ္သူမေနာ၌ ၾကည္နူးတတ္ေလသည္။ အမွတ္ေပးစံနစ္တြင္လည္း ထူးျခားပိုမိုရတတ္ေလသည္။ အကယ္တည့္ ေရးသားပံု စာဟန္ သတ္ပံု လြန္စြာမေကာင္းေသာ္လည္းအျခားစာမ်ားဖတ္၍ ၿငီးေငြ႕ေနရာမွာ တမ်ိဳးတဖံု ေျပာင္းလဲေတြ႕ရေသာအခါ အရသာတမ်ိဳးေတြ႕ရေသာ စာစစ္သူသည္ အာရံုတမ်ိဳး ေျပာင္းၿပီး အမွတ္ပို၍ရတတ္ေၾကာင္း၊ ေရးသားထားေလသည္။ ဤသည္အခ်က္မွာ စာစစ္သူတိုင္း မဟုတ္ပါေခ်။ ျမန္မာျပည္၌ က်င္းပေသာ စာေမးပြဲႀကီးမ်ားတြင္ကား စံနစ္တက် ညႊန္ၾကားမႈမ်ားေၾကာင့္ ဤသို့မမ်ွတမႈမ်ား၊ ကင္းတန္သေလာက္
ကင္း ရွင္းနိုင္ေပသည္။ သို့ေသာ္ စာေျဖသူမ်ားအား ျဖစ္တတ္ပ်က္တတ္ေသာ သေဘာတရားကိုသာ သိအပ္ေစေပသည္။ ထို့ေၾကာင့္ ''လူတကာ သူသူ ငါငါ ေရးမည့္အေၾကာင္းကို ေရွာင္ပါ''ဟူ၍ သတိေပးထားေလသည္။ သို့ေသာ္ ကိုယ္ပိုင္နိုင္ေသာအေၾကာင္းတရပ္ကိုကား ေရွာင္လြဲမေရးသားရန္ ႏွိဳးေဆာ္ အပ္ေပသည္။

စာစီစာကံုး ေကာင္းေအာင္
စာစီစာကံုး ေရးေသားေသာအခါ လိုက္နာရမည့္စည္းကမ္းမ်ား ရွိေလသည္။ ေရွးဦးစြာ ေရြးခ်ယ္ထားေသာ အေၾကာင္းတရပ္ကို ရွင္းလင္းေဖၚျပရမည္။ အစçနိဒါန္းပင္ ျဖစ္သည္။ ''အစေကာင္းမွ အေႏွာင္း ေသခ်ာသည္''ဆိုသကဲ့သို့ နိဒါန္းေရးရာ၌ သတိထားရမည္။ အလြန္လြယ္ကူေသာ ''ခလုတ္ထိမွ အမိတ''ဆိုေသာစကားကို အက်ယ္ခ်ဲ့၍ နိဒါန္းတြင္ ရွင္းလင္းျပရန္ မလိုေခ်။ ''က်ြန္ေတာ္၏ရည္ရြယ္ခ်က္''ဆိုပါက ေဝ့လည္ ေဝ့လည္ႏွင့္မေရးရ၊ အျမန္လိုရင္းသို့ေရာက္ေအာင္ ေဖၚျပရမည္။

မိမိ ေရးသားမည့္အေၾကာင္းကို ေတြးေခၚၿပီးေနာက္ ေရးသားမည့္အခ်က္အလက္မ်ားကို ရွာေဖြရမည္။ ခ်က္ခ်င္းေကာက္၍ မေရးသားပါႏွင့္ဦး၊ ပဌမ စဉ္းစဉ္းစားစား ျပုၿပီးမွသာ စ၍ေရးပါ။ မိမိဘာကို ဆက္၍ေရးရမည္ကို မသိဘဲ ေရးမိလ်ွင္ အမွားေတြ႕၍ အခ်ိန္ကုန္တတ္သည္။ ထို့ေၾကာင့္ ေရးသားမည့္အခ်က္ႏွင့္ဆိုင္ရာအေၾကာင္းမ်ား စုေဆာင္းရွာေဖြစဉ္းစားျခင္း၊ စီစစ္ ေရြးခ်ယ္ျခင္း၊ စံနစ္တက် စီစဉ္ျခင္း၊ ျပုၿပီးေနာက္ ပံုၾကမ္းထုတ္ရေပမည္။ ပံုၾကမ္းဆြဲၿပီးလ်ွင္ လိုေသာအခ်က္မ်ားရွာ၍ ျဖည့္စြက္ရမည္။ အခ်က္အလက္ျပည့္စံုေသာအခါ စာစီစာကံုးကို ေရးပါေလ။ သို့မွသာလ်ွင္ ''စ-လယ္-ဆံုး''သံုးပါးလံုး ညီညႊတ္စြာ စာစီစာကံုး ျဖစ္လာေပမည္။

စာစီစာကံုးေရးသားေသာအခါ အေရးႀကီးေသာ စည္းမ်ဉ္းမ်ားရွိေသးသည္။ ပထမ အခ်က္မွာ စာေရးေသာအခါ စာပိုဒ္မ်ားခြဲ၍ ေရးသားရမည္။ တေလ်ွာက္ႀကီး ဆက္၍ မေရးရ ေရးပါက ရႈပ္ေထြးၿပီး ၿငီးေငြ႕ဘြယ္ ျဖစ္သည္။ စာပိုဒ္ဖြဲ့ရာမွာလည္း ေစ့စပ္ေသခ်ာရမည္။ ဆီေလ်ာ္ေသာ အေၾကာင္းမ်ားကို က႑ျခားၿပီး စာပိုဒ္ဖြဲ့ရမည္။ ပံုၾကမ္းေရးထားသည့္အတိုင္း စာပိုဒ္တခု ႏွင့္တခု အဆက္အစပ္ ရွိေစရမည္။
တိုေသာစာပိုဒ္မ်ားျဖင့္ ေပါင္းစည္းေရးသားေသာ စာစီစာကံုးတြင္ နိဒါန္း၊ ကိုယ္တြင္း ျဖည့္ စာစီစာကံုးႏွင့္နိဂံုး စ-လယ္-ဆံုးသံုးပါး ျပည့္စံုရမည္။ စာစီစာကံုး၏နိဒါန္းအေၾကာင္းကို အထက္၌လည္း ျပဆိုခဲ့ေပၿပီ။ နိဒါန္းတြင္ စာစီစာကံုးအေၾကာင္းအရာ၏အဓိပၸါယ္ကို ရွင္းလင္းေဖၚျပရမည္။ ပံုျပင္ဝတၴုအက်ဉ္း၊ သာဓကေဆာင္ပုဒ္၊ မိမိထင္ျမင္ခ်က္ စသည္တို့ကို ေရးသားရမည့္အေၾကာင္းႏွင့္ဆီဆိုင္ရာမ်ားကို ေရးသားရမည္။
ကိုယ္တြင္း ျဖည့္ စာစီစာကံုးမွာ နိဒါန္း၊ အိမ္ေရွ့တံခါးႀကီးမွ ဝင္ေရာက္လာေသာအိမ္မႀကီးပင္ ျဖစ္သည္။ နိဂံုးသည္ကား အိမ္ေနာက္မွ တံခါးေပါက္သဘြယ္ ျဖစ္ေပသည္။ စာစီစာကံုးရာ၌ အပိုစကားမ်ားကိုေရွာင္ရမည္။ စကားမ်ား မထပ္ေစရန္ သတိထားရမည္၊ လိုရင္းထိမိေစ ရမည္။

နိဂံုးသည္ နိဒါန္းကဲ့သို့ပင္ စိတ္ဝင္စားဘြယ္ ျဖစ္ေစရမည္။ မေစ့စပ္ မေရရာ အားနည္း နည္းခ်ိနဲ့နဲ့ေရးသားေသာ နိဂံုးသည္ စာစီစာကံုးေကာင္း မျဖစ္နိုင္ေခ်။

ကိုယ္ပိုင္စာတမ္း
စာစီစာကံုး ေရးသားရာတြင္ စာဟန္လည္း လိုအပ္ေသာအခ်က္တရပ္ျဖစ္၏။ ရိုးရိုးသန့္သန့္ ထိထိမိမိ တိက်ေသာ စာဟန္သည္ ေလ့က်င့္၍ယူၾကရမည္။ သဘာဝအေလ်ာက္ ဤသို့စာဟန္မ်ိဳးရရန္ ခဲယဉ္းဘိသည္။
ရွင္းရွင္းေရး တတ္ရန္မွာ ရွင္းရွင္းေတြးေခၚတတ္ရမည္။ မိမိေျပာလိုေသာအေၾကာင္း အရာကို ရွင္းရွင္းသိျမင္က တိက်ျပတ္သားရွင္းလင္းစြာ ေရးနိုင္သည္။ ပထမေရွးဦးစြာ ဂရုျပုရ မည့္အခ်က္သည္ကား စုတ္ခ်က္မနိုင္ေသးမီကာလ ေကာက္ေၾကာင္းရိုးရိုးပန္းခ်ီလက္ရာကို လိုက္ရမည္။ ကနုတ္ပန္း၊ ျခဴးပန္းျခဴးနြယ္မ်ားကို ေလ့လာ၍ မသင့္ေသးေခ်။ အဆင္တန္ဆာႏွင့္စကားသြယ္ဝယ္မႈမ်ားကို ေရွာင္ရမည္။ ကိုယ္ပိုင္စာဟန္ရွိပါေစ၊ တပါးသူေရးၿပီး စာဟန္ကို မတုပါႏွင့္၊တပါးသူ၏စာဟန္သည္ မည္မ်ွအထက္တန္းက်ေစကာမူ အတူတု၍ မျပုပါႏွင့္။ မိမိပင္ကိုယ္သေဘာကိုသာ ထုတ္ေဖၚနိုင္ပါေစ။ သို့မွသာလ်ွင္ စာစီစာကံုး ေကာင္းမြန္ေပမည္။

အခ်ုပ္သေဘာ
စာစီစာကံုးေရးနည္းအခ်ုပ္သေဘာမွာ-
၁။ ေရးသားမည့္အေၾကာင္းအရာကို ေရွးဦးစြာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ၾကံစည္စိတ္ကူးၾကည့္ပါ။
၂။ တဖန္ ၾကံစည္ေတြးေတာ၍ စိတ္ကူးဉာဏ္၌ အခ်က္အလက္မ်ားကို ျပည့္စံုေအာင္ ျပုပါ။
၃။ ေတြးဆထားေသာ အခ်က္မ်ားကို ရံုးစည္းၿပီး ဆိုင္ရာအခ်က္မ်ားကို စုေပါင္း၍ က႑ခြဲျခား
ပါ။ မလိုေသာ အခ်က္မ်ားကို ေရြးနႈတ္ပစ္ပါ။
၄။ စီစစ္ေရြးခ်ယ္ၿပီး စီစဉ္အခ်က္မ်ားကို ပံုၾကမ္းေရးပါ။
၅။ ပံုၾကမ္းေရးဆြဲၿပီး ျဖည့္တန္သည္မ်ားကို ျဖည့္စြက္ပါ။
၆။ စာပိုဒ္မ်ား အသီးသီးခြဲျခားၿပီး စာစီစာကံုးစတင္ေရးပါ။
၇။ စာစီစာကံုးတြင္ နိဒါန္းç စာကိုယ္ç နိဂံုးစံုလင္ေအာင္ ေရးသားပါ။
(က) နိဒါန္းကို စိတ္ဝင္စားဘြယ္ျဖစ္ေအာင္ ေရးပါ။
(ခ) စာစီစာကံုး ဝမ္းတြင္းျဖည့္စာကိုယ္ကို မက်ဉ္းမက်ယ္ ေရးပါ။
(ဂ) နိဂံုးကို ထိမိတိက်ေအာင္ ေရးပါ။
၈။ ေရးသားၿပီးေသာအခါ တိုတိုတုတ္တုတ္ ရွင္းလင္းျပတ္သားစြာ ကိုယ့္စာဟန္ႏွင့္ကိုယ္ ေရးသားပါ။
အခ်က္အလက္မ်ားကို မွတ္သား၍ စာစီစာကံုးအနႈန္းအဖြဲ့ ဉာဏ္ထက္သန္ေအာင္ ေလ့က်င့္သင့္ၾကေပသည္။

စာစီစာကံုး ေရးရာတြင္ မိမိတို့၏အေတြးအၾကံ အထင္အျမင္ အေတြ႕အၾကံု ဖြယ္ဖြယ္ရာရာႏွင့္စီကာပတ္ကံုး ျဖစ္ေအာင္၊ ေရးတတ္ဘို့လိုေပသည္။ ဤသို့ေသာ အစမ္းစာမ်ားႏွင့္ထပ္ တူထပ္မ်ွ တေသြမတိမ္း ေရးရန္မလိုေပ။ ကိုရင္ဂ်မ္း သို့မဟုတ္ အျခားစာစီစာကံုးေရးသူတဦးဦး၏အေတြးအၾကံ အထင္အျမင္သည္ မိမိတို့ႏွင့္မည္သည့္အခါမွ တူနိုင္မည္မဟုတ္သည္ကို သတိမူရေပမည္။ လူတဦးႏွင့္တဦးသည္ အျမင္ခ်င္း အေတြ႕အၾကံုခ်င္း မည္သည့္အခါမွ ပံုစံတူမက်နိုင္သည္ကို အထူးဂရုျပုရေပမည္။ သို့ျဖစ္ရာ အစမ္းစာမ်ား ေရးသားရာ၌ မိမိမည္သို့ေတြးသည္၊ မည္သို့ျမင္သည္မ်ားကိုစီကံုးနႈန္းရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း သတိျပဳၾကရမည္။

(ဦးေမာင္ေမာင္တင္ (မဟာဝိဇၨာ) ၏ ျမန္မာစာတကၠသိုလ္ စာအုပ္မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။)

         ကြၽန္​​ေတာ္​့ဆီလာလည္​ခ်င္​လ်င္​
         My Facebook

No comments:

Post a Comment

astro privacy policy